Kiropraktor

Hva utreder og behandler en
kiropraktor?

En kiropraktor arbeider for å stille diagnose og følge opp pasienter med plager og redusert funksjon i muskelskjelettsystemet, med en mulitimodal tilnærming som følger kliniske retningslinjer. Kiropraktorens oppgave er å diagnostisere, behandle, rehabilitere og forebygge slike plager. Kiropraktorer er autorisert helsepersonell. Under følger en liste over diagnoser/symptomer kiropraktoren utreder, behandler og rehabiliterer:

• Ryggsmerter
  • Hodepine
  • Migrene
  • Svimmelhet
  • Kjevesmerter
  • Nakkesmerter
  • Skuldersmerter
  • Arm/håndleddsmerter
  • Brystryggsmerter
  • Smerter mellom skulderblad
  • Bekken- og hoftesmerter
  • Knesmerter
  • Fot- og ankelsmerter
  • Akutte og kroniske idrettsskader

Om behandlingen

Hva gjør en kiropraktor?

Undersøkelse:

Kiropraktoren utfører en grundig sykehistorie og undersøkelse for å finne årsaken(e) til symptomene dine. Dette fører til en helhetlig vurdering av ledd, skjelett, muskulatur, bindevev og nervesystem. Dersom det er behov for utfyllende informasjon tar kiropraktoren kontakt med din fastlege. Kiropraktoren kan også ved indikasjon henvise deg til Røntgen/Ultralyd/CT/MR eller legespesialist.

Behandling og forebygging:

Behandlingen hos en kiropraktor kan bestå av flere modaliteter avhengig av individuell indikasjon og diagnose. De manuelle teknikkene som oftest  benyttes er manipulasjon/leddjustering, mobilisering, traksjon, tøyeteknikker, funksjonelle øvelser, nålebehandling etc.

En sentral del av oppfølgingen er forebyggende råd og veiledning for god muskelskjeletthelse. Dette innebærer ofte tiltak i form av økt fysisk aktivitet, ergonomiske tilretteleggelser, stressmestring, avspenning og konkrete øvelser/rehabilitering for ditt problem.

Les mer om kiropraktorfaget hos Norsk Kiropraktorforening.

Førstegangsundersøkelse

Ved førstegangsundersøkelsen går vi grundig gjennom din sykdomshistorikk og foretar kliniske undersøkelser av ledd, muskulatur og nervesystem. Det vil også bli gjennomført relevante nevrologiske og ortopediske tester.

Vi gjennomfører en grundig funksjonsundersøkelse av bevegelsesapparatet for å lokalisere funksjonsforstyrrelser, og vurderer om disse forårsaker de symptomene du har. Ved indikasjon kan behandling gis allerede ved førstegangskonsultasjonen.

Kiropraktoren bruker en rekke forskjellige behandlingsteknikker for å redusere smerte og gjenopprette normal kroppsfunksjon i sitt behandlingsopplegg:

- Leddmanipulasjon
- Leddmobilisering