Manuellterapeut

Manuellterapeuter er fysioterapeuter med mastergrad i utredning og behandling av muskel- og skjelettapparatet.  I undersøkelsen kan manuellterapeuten rekvirere bildediagnostikk (røntgen/MR/CT) og henvise til spesialist. Manuellterapeuten kan også sykmelde.

Hva behandler en manuellterapeut?

• Hodepine, svimmelhet, øresus, kjeveplager
  • Nakke- og - skulderplager
  • Armplager: tennis- og golferalbue. Slitasjegikt i håndledd og fingerledd.Seneskjedebetennelser. Carpaltunnelsyndrom
  • Ryggplager: lumbago, isjias
  • Bekkenplager: bekkenløsning og bekkenleddsyndrom
  • Hofteplager: slimposebetennelse, slitasjegikt, slitasjegikt
  • Kneplage: leddbåndskader, slimposebetennelse, kneskjellsplager, slitasjegikt
  • Ankelplager: leddbåndskader, slitasjeskader
  • Fotplager: Achillssenebetennelse, hælspore, fotdeformiteter.

Undersøkelse:

En manuellterapeut undersøker, vurderer og behandler plager i muskel-skjelettsystemet for å gjenopprette eller bedre
kroppens funksjoner. Manuellterapeuter kan differensialdiagnostisere, det vil si skille mellom sykdommer i muskel- og skjelettapparatet og andre sykdommer med samme symptomer (for eksempel brudd, skader, kreft eller inflammasjon).
Manuellterapeuten bruker ca. 60 minutter på en førstegangsundersøkelse. Første del av undersøkelse består av en grundig sykehistorie med fokus på å innhente relevant informasjon for aktuelle plager. Videre følger en undersøkelse av muskler, ledd og nerver for å kartlegge årsaken(e) til å smerten eller problemet du kommer med. Dersom det er behov for utfyllende informasjon tar manuellterapeuten kontakt med din fastlege. En manuellterapeut kan også ved indikasjon henvise deg til røntgen/ultralyd/CT/MR eller legespesialist, samt sykemelde.

Behandling:

Etter ovenstående undersøkelse oppsummeres funn og relevant informasjon. Manuellterapeuten forespeiler i samsvar med dine forventninger et behandlingsopplegg for å nå satte mål - for 4cseksempel å redusere smerte eller bedre funksjon.Behandlingsforløp er individuelle, basert på dine behov og forutsetninger. Manuellterapeuten kan bruke manuelle behandlingsteknikker, som manipulasjon, mobilisering, tøyning eller behandling av muskulatur. I tillegg er det viktig at du får informasjon og veiledning i hva du selv kan gjøre, om dette er spesifikk trening, øvelser eller stressmestring. Manuellterapeuten kan også snakke med arbeidsgiver dersom det er behov for tilrettelegging på arbeidsplassen, for eksempel for å unngå sykemelding.

Manuellterapi virker!

De metodene manuellterapeuter benytter seg av er vitenskapelig dokumenterte. Professor Anne M. Mengshoel og doktorgradsstipendiat Kjersti Storheim har utarbeidet en litteraturoversikt som viser dokumentasjonen på tiltak benyttet av manuellterapeuter. Litteraturgjennomgangen finnes her:   http://manuellterapi.no