Kan stramme jeans gi ryggsmerter?

En britisk undersøkelse sier så, men kiropraktor hos NEMUS er ikke helt enig.....

Joakim Axel Hertel, kiropraktor på NEMUS Nøtterøy, sier at tanker om at trange bukser eller store vesker skader ryggen, bygger opp under et bilde av ryggen som en skjør og svak struktur.

Dette er ikke tilfellet. Ryggen er sterk og trenger belastning. Slike tanker kan være direkte skadelige ved at det fører til passivitet og negative tanker om egen kropp og rygghelse. Jeg vil således oppfordre folk til å gå med det de føler seg fortrolig og komfortable med - om det skal være trange jeans eller joggebukser. Fokuset på hva som kan påvirke dine ryggsmerter bør være et helt annet sted enn i garderoben, sier kiropraktor Joakim Hertel.

Ryggsmerter er svært vanlig med korsryggsmerter som hyppigste årsak til plager i muskel- og skjelettapparatet på verdensbasis. Smerter i ryggen er som regel helt ufarlig og går ofte over av seg selv, men kan være svært smertefullt. Moderat variert aktivitet kan bidra til at ryggsmertene gir seg, og mange har god hjelp av behandling hos helsepersonell som kiropraktor eller fysioterapeut.

Les hele artikkelen her http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/kan-stramme-jeans-gi-ryggplager-43485