Plages du av svimmelhet? Visste du at svimmelhet kan komme fra stiv nakke?

svimmelhet nemus

Mange av oss plages med svimmelhet i større eller mindre grad igjennom livet og det er ofte vanskelig å finne den nøyaktige årsaken til svimmelheten. Det er heldigvis sjeldent at svimmelhet alene er et tegn på alvorlig sykdom, men det kan likevel være lurt å kontakte kyndig helsepersonell som lege, manuellterapeut eller kiropraktor for å avklare dette.

Svimmelhet defineres som en illusjon av at enten omgivelsene eller en selv er i bevegelse.

Menneskets balanse består av tre forskjellige systemer som sender informasjon til hjernen som tolker disse signalene. Disse tre systemene er synet, informasjon fra muskler og ledd og balanseorganet i øret. Svimmelhet oppstår når det sendes motstridende informasjon fra disse systemene og hjernen ikke lenger klarer å tolke informasjonen.

Trykk her for å lese mer om svimmelhet.

Med svimmelhet kan det være lurt å starte hos en primærkontakt, som kiropraktor eller manuellterapeut. De vil kunne gi deg en grundig undersøkelse, og behandling dersom det er indikasjon for det. Ofte behandler de nakke og skuldre for feilfunksjoner som ledd og muskelspenninger. Andre ganger benytter de teknikker for å bedre funksjonen i det indre øret ditt. Etterhvert vil du også kunne få forebyggende øvelser eller tiltak du selv kan utføre hjemme eller på trening. Behandlingen har en kognitiv tilnærming med informasjon, råd og veiledning. I tillegg kan smertemestring og avspenning være aktuelle tiltak. Dersom de ønsker en annenhåndvurdering av ditt problem, vil du bli henvist til MR, røntgen, CT eller videre undersøkelser hos spesialist.

Trykk her for å bestille time