Hoftesmerter

Det er ikke alltid lett å finne ut nøyaktig smertekilden som gir opphav til smerter i ryggen, i setet, i hoften, i lysken eller ned i låret. Kiropraktoren er imidlertid veldig godt trent til å diagnostisere denne type tilstander.

De vanligste symptomene fra hofteområdet er smerter, halting, klikking og stivhet. Smerter fra hofteleddet kjennes normalt i lysken og på forsiden/innsiden av året. Dysfunksjon i hofteleddet kan også gi smerter i kneet og ryggen.

Belastningssmerter i kneet skyldes ofte manglende stabilitet i hoften, ofte i kombinasjon med nedsatt balanse i ankelleddet.

Smerter fra hoftereginonen vil ofte bety problemer med gangen og ved daglige aktiviteter. Halting kan komme av smerte, men kan også skyldes beinlengdeforskjell, dårlig leddbevegelse, svakhet og ubalanse i muskulaturen rundt hofteleddet.

Slitasjegikt i hoften (Coxartrose)

Smerter i lysken, setet eller hoften samt utstrålende smerter til utsiden av låret og rundt kneet, kan være symptomer på slitasje i hoften. Ofte vil symptomene utvikle seg over tid. Det er viktig å gjennomføre en fullverdig nevrologisk og funksjonell undersøkelse for å stille korrekt diagnose og utelukke andre problemer som leddlåsing i bekkenet eller betennelsestilstander.

Ved en coxartrose vil brusken rundt hoftekulen være slitt. Dette kan bekreftes ved å gjøre en radiologisk undersøkelse (røntgen, CT eller MR). Dersom dette er din diagnose, er det viktig å komme i gang med rehabilitering. Slitasjen forsvinner ikke, men man kan bedre den muskulære aktiviteten og stabiliteten rundt hoften. Dette gjør i mange tilfeller at smerten forsvinner.

Lyskesmerter

Smerter i lysken kan ha ulike årsaker. Smerten kan være lokal eller sammenfallende med rygg eller hoftesmerter. Smertene kan variere i intensitet. Hos menn kan smerten stråle ned til testiklene.

Ofte vil årsaken til smerten være en leddlåsing i nedre del av korsryggen eller fra en irritasjon i bekkenleddet. Nevrologiske forbindelser gjør at problemet i disse områdene vil gi utstrålende smerter til lysken. Våre kiropraktorer er dyktige i å finne årsaken til din smerte.

Vi behandler hoftesmerter ved alle våre klinikker ved hjelp av tverrfaglig behandling. Ofte brukes muskelterapi, mobilisering og aktiveringsøvelser for plager i hoften. I mange tilfeller vil det være viktig med en bildediagnostisk undersøkelse.

Behandlingen av lyskesmerter består i å korrigere leddlåsningen samt musklene i området rundt. Denne behandlingen vil bli foretatt av en kiropraktor og en massør i kombinasjon. Er det en instabilitet i hofteleddet på grunn av manglende aktivitet i støttemuskulaturen i sete og hoften, vil fysioterapeuten instruere deg og gi deg veiledende øvelser.

Les mer om behandling og utredning av hofte- og lyskesmerter.

Forebygging

Opplever du smerter i hoften er det en del tiltak du selv kan gjøre for å forebygge mer smerte og slitasje:

• Ikke sitt eller stå for lenge av gangen
  • Bruk fottøy med god støtabsorbsjon slik at leddbrusken avlastes. Gå helst på mykt underlag.
  • Ved behov for avlasting med stokk, skal denne brukes på den siden som ikke er påvirket av smerten. Dette kan avlaste hofteleddet med så mye som 40 %.
  • Smertebehandling i form av smertedempende og betennelsesdempende medikamenter kan være aktuelt og skjer i samråd med din fastlege.
  • Sykling og øvelser/svømming i basseng, er fine aktiviteter for avlasting og sirkulasjon for hofteleddet. Det samme er roing og padling.
  • Egentrening i form av å opprettholde leddbevegelighet, balanse og styre/utholdenhetstrening er viktig.
  • Følg opp øvelsene du får fra fysioterapauten.