Kneleddsmerter

Smerter i kneleddet kan oppstå av ulike årsaker, men kan også behandles effektivt med riktig behandling.

Opplever du akutte knesmerter uten et forutgående traume eller overbelastning med hevelse, rødme og varme, ofte sammen med feber, skal lege kontaktes snarest. Dette for å utelukke infeksjon i kneleddet.

Ofte brukes øvelsesveiledning, trykkbølgebehandling, akupunktur og teiping for plager i kneleddet. Knesmerter kan behandles svært effektivt med konservativ behandling, og studier gir klare indikasjoner på at slik behandling ofte er vel så effektiv som kirurgi.

Massasje og akupunktur kan redusere hevelser og betennelse i området.

Leddkorreksjoner kan øke bevegeligheten og minske smerter. Trykkbølgebehandling kan ha god effekt på blant annet løpekne og hoppekne.

Du vil alltid motta god veiledning i øvelser som er med på å styrke muskulaturen, som igjen vil støtte og stabilisere kneet. Denne veiledningen vil bli gitt av en fysioterapeut.

Smerter i kneleddet kan være forårsaket av blant annet;

• Traumer
  • Overbelastning
  • Slitasjeforandringer
  • Instabilitet
  • Reumatiske lidelser
  • Infeksjoner
  • Alvorlig patologi

Akutte knesmerter oppstår gjerne i forbindelse med aktivitet og idrett. Da er det viktig med umiddelbar hvilke, nedkjøling, kompresjon og heving av det rammede området. Kontakt fagpersonell raskt for en undersøkelse.

Du kan selv iverksette tiltak for å lindre smerter i kneleddet;

• Hvile.
  • Vektreduksjon (ved overvekt).
  • Utskifting eller tilpassing av treningssko.
  • Smertestillende medikamenter.

Les mer om hvordan du kan selv kan rehabilitere kneskaden din.