Isjias

Hvis du får isjiassymptomer bør du så raskt som mulig oppsøke en kiropraktor slik at riktig diagnose kan bli stilt og at du raskt kan komme i gang med riktig behandling.

Isjias gir helt bestemte symptomer og smerter:

• Smerten følger isjiasnerven på baksiden av låret og leggen, og helt ned i foten.
  • Smerten stråler nedover kneet og det følger ofte med prikking eller nummenhet i huden på foten og leggen.
  • Nervesmertene er skarp, intens og veldefinerte, ofte beskrevet som en ”elektrisk strøm” eller et ”tak” i benet.
  • Det kan være vanskelig å gå på tærne eller hælene, fordi trykke på nerven kan lamme fot- og leggmuskulaturen.
  • Det er ofte vondt å strekke foten helt ut og det gjør vondt når du bøyer deg fremover.

Isjias diagnostiseres best ved en klinisk nevrologisk undersøkelse hos kiropraktor, og kiropraktoren henviser deg til CT eller MR hvis det er nødvendig.

Bare 5 % av pasienter med skiveprolaps og isjias blir operert

Kiropraktoren behandler pasienter med isjias og kan fortelle deg om du har ”ekte” isjas eller isjialgi. Det vektlegges i stor grad instruksjon og veiledning i skånetiltak og fokus på aktiv rehabilitering gjennom øvelser, traksjon og muskelavslappende teknikker. De fleste vil føle stor bedring av behandling etter 4-6 uker. Dersom det ikke ses fremgang vil pasienten bli henvist kirurgisk vurdering.

Korsryggsmerter som er forårsaket av prolaps, men som ikke gir bensmerter, bør ikke behandles med operasjon. Forskning har vist at konservativ behandling og trening/øvelser gir bedre resultater på sikt.

Når isjiasnerven blir irritert får du isjias. Årsakene til dette er:

• Betennelse rundt nerveroten som oppstår ved akutt skiveprolaps i nedre del av korsryggen.
  • Forkalkinger og slitasje som gjør at nerveroten kommer i klem.
  • Mellom 5 og 10 % av pasienter med ryggsmerter har isjias
  • Gravide er mer utsatt for å få isjias
  • Isjias er ofte langvarig, men 80 % blir bra uten operasjon.

Du kan gjøre enkle grep selv for å lindre smerten hvis du har problemer med isjias:

• Kuldebehandling – Legg en ispose på nedre del av korsryggen i 10-15 minutter. Gjenta 3-4 ganger.
  • Sitt minst mulig. Trykket er størst på skivene når du sitter.
  • Klarer du å bevege deg litt er det bra, om det så bare å rusle litt rundt i huset.
  • Finn bevegelser som minsker smerten i benet, unngå bevegelser som øker smerten.
  • Veksl mellom bevegelse og avlasting i stillinger hvor du har minst mulig smerte. Slik klarer du totalt å bevege deg mer uten å overdrive.
  • Gå heller mange korte turer enn en lang.
  • Ta smertestillende dersom smerten ødelegger nattesøvnen.
  • Massasje i lår, sete og legg. Dette demper spenningene i musklene for en stund.
  • Beveg tær og ankel for å stimulere nervebanene til muskulaturen.

Isjias kan også forebygges:

• Isjias forebygges best i dagliglivet gjennom fysisk aktivitet og bevegelse som opprettholder normal funksjon i ryggens muskler, ledd og skriver.
  • Har du problemer med ruggen kan det oppstå akutt forverring i form av isjias. Ta derfor ryggen din på alvor og ikke vent med å oppsøke hjelp hos oss.
  • Sunn fornuft ved store og tunge belastninger. Ikke løft over evne.

Dette er ikke isjias

Utstrålende smerter nedover lår og legger er oftest ikke isjias, men falsk isjias kalt isjialgi. Eksempler på dette er leddlåsninger i korsryggen, muskelknuter, senefestebetennelser i setet og rundt hoftene, låsninger i bekkenleddene eller skader i mellomvirvelskivene. Når muskulatur og ledd blir tilstrekkelig irritert eller betent, vil smerten spre seg nedover.

Du behøver ikke å ha isjias fordi du har prolaps.

Mange går rundt med prolaps i korsryggen uten å være det minste plaget, og en frisk nerve tåler en god del trykk uten at betennelse oppstår.