Skuldersmerter

Smerter i skulderen er svært vanlig og kan ha flere forskjellige årsaker.

Alle armbevegelser er avhengig av en god, normal rytmisk bevegelse mellom skulderblad, rygg, krageben og skulder. Dersom skuldermekanikken ikke fungerer, vil dette gi feilbelastninger i nakke, rygg, skulder og armer.

Ulike typer skuldersmerter har ulike symptomer.

Sene- og slimposebetennelse i skulderen

Når en sene i skulderen er betent, oppstår smerter når muskelen brukes. Senene blir tykk og hoven, og den kan komme i klem når armen løftes over hode. Vanlige symptomer på senebetennelse er:

• Skarpe smerter i skulderen når du løfter armen sideveis og opp. Særlig over skulderhøyde.
  • Verk i overarmen rett nedenfor skulderen, noen ganger helt ned til underarmen og hånden.
  • Hoven, varm og øm muskulatur

Slitasje og forkalkning i skulderen

Slitasje og forkalkning i skulderleddet er svært vanlig hos middelaldrende og eldre mennesker. Dette er en naturlig aldersforandring. Vanlige symptomer er:

• Smerten utvikler seg gradvis over tid.
  • Det kommer og går før den blir riktig plagsom.

Belastningsrealterte skuldersmerter

Smertetilstander i skulderen på grunn av overbelastning, muskulær ubalanse og instabilitet i skulderleddet er den dominerende skaden i idretter som svømming, tennis og kastidretter. Det er også vanlig utenfor idretten, spesielt for personer med kontorjobb.

Kvinner ser ut til å være mer utsatt for langvarige skuldersmerter enn menn, og eldre mosjonister blir dobbelt så ofte rammet som yngre.

Ved skulderplager er det viktig at det stilles korrekt diagnose slik at riktig behandling kan iverksettes. Ofte brukes øvelsesveiledning, trykkbølgebehandling, akupunktur og teiping for plager i skulderen. Dersom det er nødvendig, vil kiropraktoren henvise deg til bildediagnostiske undersøkelser og/eller ortopedisk vurdering.

Trening vil i mange tilfeller ha like stor effekt som operasjon.

Ved skulderplager vil kiropraktoren både behandle skulderen lokalt, samt bevegeligheten i nakken, skulderbladet, kragebenet og skulderledd. Kiropraktorbehandlingen består av en rekke behandlingsmetoder;

• Spesifikk leddbehandling.
  • Tøyninger.
  • Muskulære teknikker.
  • Nevrologiske teknikker.
  • Stabiliserende trening.
  • Øvelser, råd og veiledning.

Det viser seg at ved ulike typer skuldersmerter vil gjenopptrening av muskler og sener, samt opplæring i riktig bruk av skulderen har best effekt. Skulle dette likevel ikke vise seg å hjelpe, vil kiropraktoren henvise deg videre for vurdering av operasjon. Etter operasjon vil en lang periode med opptrening følge.

Fellesnevneren for de vanligste skulderlidelsene er akutt skade eller feilbelastning over tid. Ensidige arbeidsstillinger gjør at armene lett blir holdt litt ut fra siden av kroppen, med fremoverbøyde skuldre. I denne stillingen mister skulderbladet sin muskulære støtte, de små stabiliserende skuldermusklene overbelastes, og det kan blir trangt for senene som går innunder kragebenet. Over tid kan det oppstå betennelse og slitasjeforandringer i sener og ledd.

Du kan selv forebygge skuldersmerter:

• Unngå overbelastninger og ensartet løft.
  • Unngå mye og ensartet jobbing i skulderhøyde.
  • Tren skuldermusklene dine.
  • Ha en god holdning; rett deg opp, så faller skuldrene på plass.
  • Oppsøk kyndig hjelp i tide.