Nakkeprolaps med smerter til arm

Slitasje eller skade på mellomvirvelskiven i nakken, kan føre til en prolaps som trykker mot nerver som går ut fra halsryggen. Dette kan gi smerter og svekket kraft i armen.

• Sterke, utstrålende smerter i en eller begge armene. Nervesmerter er intense og mange beskriver dem som tannverklignende.
  • Svekket kraft i arm/hånd.
  • Prikking/murring eller nedsatt følelse i arm eller fingre.
  • Det er ikke alltid prolaps gir smerter i nakken. Det oppleves gjerne kun som symptomer i armen.
  • Slitasjeforandringer og forkalkninger kan også lage symptomer som minner om prolaps.

Vi behandler pasienter med nakkeprolaps ved hjelp av kiropraktikk, fysioterapi, akupunktur og massasje ved alle våre klinikker.

Behandlingen består ofte av veiledning/symptomforklaring, øvelser, mobilisering av brystrygg og skuldre, samt akupunktur. Kiropraktoren vil gi deg en grundig nevrologisk undersøkelse for å kartlegge din smerte. Ved langvarig smerter er det i de alle fleste tilfeller nødvendig med en tverrfaglig tilnærming. Ofte vil det være nødvendig med MR av nakken i utredningen. Kiropraktoren henviser deg dit om nødvendig. Det er kun i de færreste tilfeller at det er behov for kirurgisk behandling av nakkeprolaps.

De aller fleste med prolaps i nakken blir friske over tid.

Forebygging

I den perioden du sliter mest med smerter, er det vanlig å bruke smertestillende eller medikamenter som er betennelsesdempende.

Fysisk aktivitet er også viktig i helbredningsfasen siden dette vil myke opp ledd og styrke muskulaturen. Den fysiske aktiviteten skal være begrenset og kontrollert, slik at du ikke opplever smerter. Turgåing er ofte en god form for aktivitet med lite belasting, som på en god måte stimulerer til bevegelse.