Spente nakkemuskler

De fleste av oss har opplevd å ha spente nakkemuskler, og det kan være mange grunner til at dette oppstår.

Mange som opplever spente nakkesmerter vil også ha følgesymptomer:

• Hodepine
  • Svimmelhet
  • Kvalme
  • Uklart syn

Noen vil bare ha ett av symptomene mens andre opplever alle.

Kiropraktoren vil alltid gjøre en grundig undersøkelse i forkant av behandlingen, for å være sikker på at riktig diagnose er stilt. Ut i fra den problemstillingen som forelegges, vil behandlingen tilrettelegges.

Ofte vil massasje eller akupunktur ha god effekt.

Spente nakkemuskler kan ha flere årsaker;

• Utløst av stress
  • Statisk og ensidig arbeid
  • Gal liggestilling
  • Langvarig påkjenninger.

Spente nakkemuskler er for de fleste en forbigående tilstand og vil ikke medføre noe helseproblem. Samtidig kan det føre til mistrivsel, nedsatt arbeidsinnsats og ubehag.

Det er øvelser du selv kan gjøre for å lette på smerten;

• Er smerten veldig intens, kan kuldepakninger på smertefulle områder gi en lindrende effekt.
  • Prøv å opprettholde så normal bevegelse som mulig, selv om dette er ubehagelig. Ved smerte er det naturlig for de fleste å spenne seg ytterligere, noe som forverre tilstanden.
  • Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake til normal aktivitet, jo raskere blir du smertefri.
  • Smertestillende og betennelsesdempende medikamenter kan være nyttig i en akutt fase.