Tennisalbue og golfalbue

Smerter i albuen skyldes ofte skader eller overbelastninger.

Lokalisering av hvor det gjør vondt, er viktig for å stille korrekt diagnose. I en del tilfeller kan albuesmerter skyldes såkalte ”utstrålende smerter” fra lidelser i skulder, nakke eller håndledd.

Tennisalbue

Tennisalbue er en tilstand som ikke bare rammer tennisspillere.

• Skarp, stikkende smerte over knokkelen på utsiden av albuen.
  • Smerten forverres ved aktivering av involverte muskelgrupper som ved grep, bakoverbøying av håndledd, samt ved uttøying.
  • Smerten kan ståle bed på baksiden av underarmen og i fingrene.
  • Du kan føle nummenhet i det smertefulle området.
  • Du kjenner en stivhetsfølelse i musklene rundt albuen.

Det er sjeldent nødvendig med billeddiagnostikk for å stille korrekt diagnose, og omtrent halvparten av de som utvikler en kronisk tilstand vil oppleve en spontan bedring ved å regulere sin egen aktivitet i forhold til hva man tåler.
Ofte er denne type tilstander ledsaget av høyt spenningsnivå i musklene i nakken, skulder og arm. Derfor er det viktig å undersøke nakken og øvre brystrygg hvor man erfaringsmessig finner forhold som påvirker den økte muskelspenningen.

Kiropraktor og fysioterapeut viser deg hvordan du selv kan tøye og trene involverte muskelgrupper.

Akupunktur eller trykkbølgebehandling er ofte brukte intervensjoner i behandling for tennisalbue.

Golfalbue

Golfalbue er betydelig sjeldnere enn tennisalbue, men tilstanden har mange likhetstrekk. Den store forskjellen er at skaden sitter i den muskelen som bøyer håndleddet, og smerten er lokalisert på innsiden av albueleddet.

Tilstanden er ofte sett i sammenheng med manglende ergonomiske tilpasninger, spesielt med kontorjobbing på data. Sørg for gode tilpassinger i forholdt il bruk av mus, sittestilling, bordhøyde og høyde på skjerm.