Hånd og håndleddsmerter

Ulike hånd og håndleddsmerter har ulike symptomer og krever forskjellig behandling.

Slitasjegikt i håndleddet

Håndleddsroten består av 8 forskjellige bein, og slitasjegikt i dette området er ikke uvanlig.

• Smerter i håndleddet ved bevegelse.
  • ”Gnisnings”-følelse.
  • Hevelse i håndleddet.

Sikker diagnose kan gjøres ved røntgen eller ultralydundersøkelse. Behandlingen er gjerne ved avlasting og kan gjøres effektivt hvis du benytter en håndleddsstøtte som du kjøper i bandasjistforretninger.
Akupunktur har ofte en god effekt på hevelser og smerter i håndleddet. Du kan også benytte deg av betennelsesdempende medikamenter, men dette bør skje i samråd med fastlegen din.

Bevegelse er viktigst.

Forebygging

Det er gunstig å gjøre øvelser for å bevare leddbevegeligheten i håndleddet. Det er ikke anbefalt at du bedriver belastende styrketrening for musklene omkring håndleddet. Våre kiropraktorer og fysioterapeuter hjelper deg med å finne riktige øvelser.

Carpal tunnel syndrom

Når nervene i fingrene klemmes sammen og du mister følelsen i fingrene, kan du å ha fått en tilstand som kalles carpal tunnel syndrom.

• Du mister følelsen i fingrene samtidig som fingrene gjør vondt.
  • Ofte er smertene verst om natten og når hånden holdes i ro.
  • Du får problemer med å gjøre enkle bevegelser som for eksempel å vri opp en klut.

Det er viktig å forsøke konservativ behandling før du vurderes for operasjon. Behandlingen og veiledningen består ofte av vurdering av skulder, albu og håndledd hos en kiropraktor. Fysioterapeuten hjelper deg med øvelsesveiledning, mens våre akupunktører kan bistå med smertebehandling.

Årsak

Carpal tunnel syndrom kan oppstå dersom du gjør repeterende bevegelser, for eksempel med en saks, eller etter å ha skrevet mye på et tastatur. Det kan også oppstå uten noe spesiell grunn.

Slitasjegikt i fingrene

Har du slitasjegikt vil du kunne oppleve en forbening som ser ut som små knuter på fingrenes ytterste ledd. Disse er smertefulle i begunnelsen, men brenner seg ut etter hvert. Andre symptomer er;

• Morgenstivhet i fingrene
  • Startsmerter ved bevegelse

Bruk av glucosaminsulfat har vist lovende resultater i behandlingen av slitasjeforandringer i ledd. Spør din kiropraktor for mer informasjon.

Slitasjegikt i ledd har ingenting med overforbruk av kroppens ledd å gjøre. Slitasjegikt er en normal aldringsprosess i kroppen. Likevel er det mye som tyder på at daglig bruk av kroppens ledd og muskler forebygger slitasjeforandringer i leddende. Genetiske forhold har også betydning for utviklingen av tilstanden.

Seneskjedebetennelse

Seneskjedebetennelse oppstår ved en mekanisk irritasjon av seneskjeden som regel på grunn av gjentatte ensformige bevegelser. Seneskjeden blir betent og hovner opp.

• Smerte langs senen.
  • Knitrende følelse ved bevegelse.

Sikker diagnose får du best ved en ultralydundersøkelse.

I lette tilfeller vil avlastning av håndleddet være nok til at tilstanden blir bedre av seg selv. Er imidlertid seneskjeden hoven og væskefylt, kan det være nødvendig med et betennelsesdempende middel, tatt i samråd med fastlege. Akupunktur kan også ha en positiv effekt i den betente fasen.

Avlasting i smertefulle faser er veldig viktig.

Kiropraktor og massør vil anvende bløtvevsteknikker på senen og seneskjeden i en ikke-betent fase. Samtidig er det viktig å sjekke at det er normal funksjon i alle ledd i håndleddsroten.
Våre pasienter får gode råd og veiledning i en opptreningsfase fra fysioterapeut.