Nakkesmerter

Dersom du opplever akutte nakkesmerter er det i første omgang viktig å avklare at dette ikke skyldes noe alvorlig.

Har du feber eller på annen måten påvirket allmenntilstand samtidig som du opplever akutte nakkesmerter og stiv nakke, skal du oppsøke lege snarest. Ofte er smerter i nakken en ren muskel/skjelettproblematikk som ikke er alvorlig. Stivhet, spesielt i brystryggen, forplanter seg ofte til nakken.

• Nakken låser seg plutselig og blir stiv og smertefull.
  • Du kan våkne med kink i nakken om morgenen.
  • Smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken.
  • Hodet holdes på skakke for å unngå smerten.
  • Vanskelig å dreie på hodet eller se til siden uten å samtid snu hele kroppen.
  • Smertene kan være intense, og det kan være umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armen.
  • Smerten forverres i løpet av de første 1-2 dagene, for så å bli gradvis bedre.
  • Noen blir raskt bra, mens hos andre kan stivheten vedvare i uker og måneder.

De fleste nakkesmertepasienter har god nytte av kiropraktorbehandling og ofte i kombinasjon med akupunktur eller massasje. Kiropraktisk behandling gjennomretter normal funksjon i bevegelsesapparatet for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet.

Vi har kiropraktor, fysioterapeut, akupunktør og massør på alle våre klinikker og rådfører oss med hverandre for å finne den beste behandlingen for dine plager. Ofte brukes kiropraktiske leddkorrigeringer, muskelterapi, akupunktur og øvelsesveiledning av skuldre og nakke (stabilitetstrening) for nakkemerter. Dersom det er indikasjoner henviser kiropraktoren til bildediagnostiske undersøkelser.

Det er helt sentralt å se på hva som ligger til bakgrunn for utviklingen av smertene i nakken.

Ofte er det instabilitet i den ene eller begge skuldre, holdningsproblemer, vedvarende dårlig ergonomi, eller lignende;

• Anspenthet på grunn av stress, intens konsentrasjon over tid, irritasjon, støy, lysforhold, osv.
  • Dårlig syn. Kanskje du trenger (nye) briller? Anstrenger du øynene, vil du automatisk spenne nakkemuskulaturen.
  • Ugunstige arbeidsstillinger.
  • Statisk og ensidig arbeid.
  • Trekk, spesielt fra ene siden. Typisk for sjåfører med som kjører mye med det ene vinduet åpent.
  • Gal liggestilling (du sovner mye på sofaen).

Tiltak med hensyn til videre forebygging er helt sentral i behandlingen. Øvelsesveiledning og treningsråd vil bli gitt hver enkelt pasient av våre fysioterapeuter.

Se videoen om hvordan du bedre kan håndtere langvarig smerte.

Ønsker du å vite mer? Trykk på linkene under for ytterligere informasjon:
Nakkesmerter
Øvrige ryggsmerter