Ankel og fotsmerter

Overtråkk av ankelen er en av de vanligste formene for idrettsskader. Det er viktig å komme i gang med rehabilitering for en raks retur til idrettsbanen.

Vi behandler ankel og fotsmerter ved hjelp av kiropraktikk, fysioterapi, akupunktør og massasje ved alle våre klinikker. Ofte brukes trykkbølgebehandling, mobilisering og balansetrening for plager i ankler og fot.

Del 1

Første del av behandlingen av ankelskader er rettet mot å begrense mengden hevelse og blødning. Dette er avgjørende for å kunne kutte ned på restitusjonstiden. I denne delen av behandlingen benyttes PRICE-prinsippet:

• Protection – Beskytte ankelen for å inngår forverring av skaden
  • Rest – Avlasting av ankelen
  • Ice – Nedkjøling av skadestedet fører til at blodårene trekker seg sammen og hevelsen begrenses.
  • Compression – Trykkbandasje som strammer rundt ankelen og reduserer hvelse.
  • Elevation – Plasser beinet over hjertehøyde for  redusere blodsamling i ankelen.

Del 2

Neste del av behandlingen består i å undersøke ankelfunksjonen. Etter at normal bevegelighet er opprettet, følger rehabiliteringsfasen gjennom trening med gitte øvelser. Dette vær være startet allerede etter 2-3 dager.

Det er avgjørende for kiropraktoren å fastslå om det har forekommet skade på leddbånd eller om smerten skyldes beinbrudd. Gjennom undersøkelse og testing vil vi få et inntrykk av stabiliteten og eventuelle avrivninger. Er det usikkert om det foreligger brud, vil kiropraktoren henvise deg til røntgen.

Skader på de ytre leddbåndene i ankelen er en vanlig årsak til smerter i ankelen, og blandt de vanligste skadene hos idrettsutøvere.

Det er viktig at vevet i ankelen stimuleres med riktig trening for å unngå nye overtråkk. Kiropraktoren og fysioterapeuten din vil hjelpe deg med å finne passende øvelser.

Les mer om hvordan du kan trene opp ankelen og foten ved hjelp av balansetrening.

Se www.klokavskade.no for ytterlige informasjon om skade, behandling og rehabilitering.