Korsryggsmerter

Akutt vondt i ryggen er en smertefull, men som regel ufarlig tilstand.

Ryggsmerter er den vanligste plagen i muskelskjelett-apparatet og samfunnets dyreste enkeltlidelse. Mange blir raskt bedre men tilbakefall er dessverre vanlig.

• Kan oppstå akutt eller gradvis.
  • Smertefull og stiv korsrygg, verst om morgenen og ved sitting.
  • ”Kom – i – gang” smerter etter langvarig ro.
  • Best å gå eller å ligge.
  • Ryggskjevhet for å unngå smerte.
  • Ryggen ”svikter”,
  • Smerter ned i hofter og ben.

Enkelte ganger kan tilstanden utvikle seg til isjias eller en langvarig tilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter. Problemet blir fote verre og mer komplisert jo lengre du venter med å oppsøke behandling.

Behandlingen blir skreddersydd etter behov og består i hovedsakelig av kiropraktikk og massasje ved akutte tilfeller. Ofte brukes kiropraktiske leddkorrigeringer, muskelterapi og stabilitetstrening for korsryggsmerter. Ved kroniske tilfeller bruker vi kiropraktikk, akupunktur, fysioterapi og massasje. Den tverrfaglige tilnærmingen gir ikke flere behandlinger, men den hjelper oss i av avdekke funksjonsfeil, triggerpunkter og underliggende ubalanser som for eksempel stress.

Dersom det er indikasjoner, henviser kiropraktoren til bildediagnostiske undersøkelser.

Vi har stort fokus på forebyggende tiltak.

Vanlige årsaker til ryggsmerter kan være:

• Arvelighet.
  • Lite fysisk aktivitet.
  • Overvekt.
  • Plutselige overbelastninger.
  • Aktivitet med gjentatt feilbelastning.
  • Psykisk belastning og mistrivsel.

Det er en rekke tiltak du selv kan gjøre for å lindre smerten i ryggen ved akutt vond rygg:

• Finn en smertefri stilling som mulig slik at du klarer å slappe av. Start forsiktige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynt å gå så snart du klarer det.
  • Konsentrer deg om å slappe av slik at du beveger deg så uanstrengt og naturlig som mulig, selv om det gjør vondt. Si til deg selv at det går over. Veksl mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. Slik klarer du totalt å bevege deg mer uten å overdrive.
  • Gå heller mange korte turer enn en lang.
  • Du kan ta smertestillende medikamenter og antiinflammatoriske medikamenter hvis smerten er å så stor at du ikke klarer å finne en smertefri stilling. Veldig mye kan bedres bare ved en god natts søvn.
  • Følg opp råd du får fra din behandler. Gjennomføring av tilrettelagte øvelser og veiledning i forhold til ergonomi er veldig viktig for å oppnå ønsket effekt.

Se video om hvordan du bedre kan håndtere langvarig smerte i korsryggen.

Ønsker du å vite mer? Trykk på linkene under for ytterligere informasjon:
Korsryggsmerter
Øvrige ryggsmerter